POPUP Theater in de Zorg

Hoe een bus vol karton een wens in vervulling liet gaan.

Het was een grote wens van ons, om het samenbrengen van theater en leren als ijzersterk duo, in een vorm te gieten die meer doet dan vrijblijvend kijken naar een spiegelvoorstelling over de dagelijkse praktijk. Het idee om in een kleine ruimte met weinig publiek een indringende voorstelling te spelen, die echt binnenkomt, bleef lange tijd op de plank liggen. Immers: hoe moest dat er uit gaan zien? Voor welke vorm moesten we dan kiezen? Kortom het bleef bij een idee.………Totdat we op een dag een kartonnen vergaderruimte zagen en Madeleine zei: waarom gaan we niet naar onze klanten toe met een kartonnen theater!?
En zie hier het resultaat: Het POPUP theater!

In die tijd kwamen we met onze programma’s steeds vaker in ziekenhuizen en andere zorginstellingen. We voelden aan dat het POPUP theater in die branche volledig tot zijn recht zou komen. We hebben snoeihard gewerkt. Het kostte twee jaar waarin we meeliepen in ziekenhuizen en ouderenzorg. Door daarnaast ook interviews te houden met patiënten, cliënten,  bewoners, hun familieleden, artsen, verpleegkundigen en verzorgenden, kon het POPUP theater gestalte krijgen.

Het is een voorstelling gebaseerd op de waarheid, zonder censuur en laat de missers in communicatie en bejegening zien. In de tijd van veranderende zorg met de bijbehorende gevolgen: bergen administratie, te weinig personeel en ga zo maar door, is het voor te stellen dat je onder druk komt te staan als professional. Maar wij zijn tot de ontdekking gekomen dat ingesleten, routinematig handelen én elkaar geen feedback durven geven een grotere rol spelen. Het is veelal: “ik stond erbij en ik keek ernaar’. Niets zeggen en ondertussen verbaasd zijn over wat een collega zegt, of over hoe er gehandeld wordt. Hoe moeilijk is het om de stoute schoenen aan te trekken en feedback te geven? De voorstelling geeft een indringend beeld van de dagelijkse praktijk. Een praktijk die zomaar jouw praktijk kan zijn.

We hadden er ook voor kunnen kiezen om van alle mooie en ontroerende ervaringen een voorstelling te maken, maar het is juist onze wens om in dialoog te gaan met alle betrokken professionals over wat er mis  kan gaan in communicatie en bejegening en hoe de patiënt, bewoner of cliënt daar de directe gevolgen van ondervindt. Daar daadwerkelijk iets mee doen wat ook op termijn beklijft, is iets waar wij samen met jullie de schouders onder willen zetten.



 Wat kun je verwachten?

Dit theater, volledig van karton gemaakt, kan een publiek aan van 14 personen en wordt op locatie opgebouwd. De afmetingen zijn 6 meter lang en 3 meter breed en 3 meter hoog. De kleine ruimte en het kleine aantal bezoekers, maakt dat de voorstelling echt binnenkomt. Het spreekt voor zich dat de voorstelling enkele malen achter elkaar wordt gespeeld om meerdere mensen de gelegenheid te geven hem te zien.

  • Je gaat als team of met willekeurig elk ander gezelschap (maximaal 14 personen per voorstelling) één voor één het kartonnen theater binnen.
  • Daar ervaar je letterlijk hoe het is om patiënt, cliënt of bewoner te zijn, zonder dat je zelf meespeelt.
  • Je hebt de mogelijkheid om de voorstelling aan één stuk te beleven en daarna met elkaar na te bespreken. Er kan ook gekozen worden om tussentijds op situaties in te gaan en eventueel deze met elkaar te regisseren tot een wenselijke situatie.
  • Voor welke vorm je ook kiest, het is onze ervaring dat het een intense beleving is die je niet snel vergeet. Wij horen vaak van klanten terug dat er onderling nog lang over gepraat wordt en dat teams het aangrijpen als start om eerlijk met elkaar in gesprek te gaan.

Op maat

De volgende POPUP voorstellingen zijn reeds ontwikkeld:

  • Ziekenhuis: bejegening en kwaliteit.
  • Ziekenhuis: verpleegkunde 2020 (MBO-HBO differentiatie).
  • HBO-V: verpleegkundig leiderschap.
  • Ouderenzorg: bejegening en kwaliteit.
  • Prikdienst: voorkomen van agressie.

Buiten de bestaande voorstellingen, maken wij graag een voorstelling op maat. Momenteel ontwikkelen wij bijvoorbeeld een voorstelling rondom het thema “duurzaam inzetbaar”. Inmiddels is gebleken dat het POPUP theater zich leent voor vele branches en vele thema’s die spelen in de praktijk van alledag. Wij gaan graag in overleg met onze klanten om een voorstelling vorm te geven.



Tot slot

Wij zijn er dankbaar voor dat het we het afgelopen jaar in Gelre Ziekenhuizen (Apeldoorn en Zutphen) het POPUP theater in mochten zetten rondom de MBO-HBO differentiatie. Het POPUP theater bleek een mooi instrument om de soms moeizame discussie rondom verpleegkunde 2020 handen en voeten te geven. Een hele uitdaging, maar met een mooi resultaat. Hetzelfde geldt voor de Radboud Health Academy; daar mochten we rondom verpleegkundig leiderschap een voorstelling ontwikkelen voor studenten HBO verpleegkunde. Beide voorstellingen krijgen volgend jaar een vervolg en daar zijn we heel blij mee.

Buiten de bestaande programma’s, maken wij graag een nieuwe voorstelling op maat! Met veel liefde en plezier vertellen wij jullie over ons product, waar we met hart en ziel aan gewerkt hebben. Graag lichten wij toe wat de mogelijkheden zijn. We zijn bereikbaar op het nummer (06) 34 34 37 39 of via linda@corriebroks.nl

De begeleiders/trainers

 

Als ‘levend lesmateriaal’ vinden wij het steeds weer een voorrecht om alle mensen die aan ons voorbij komen, op weg te helpen naar duidelijke en eerlijke communicatie. Madeleine en Corrie.

 

Meer informatie?